Tip Memilih Tanah Untuk Isian Polibeg

 

Assalamualaikum dan salam sejahtera,

Sedikit tips untuk memilih tanah bagi tujuan isian tanah ke dalam polibeg di nursery.

1. Tanah top soil. Paling bagus jangan lebih 2 kaki dari permukaan. 

2. Elakkan tanah yang berkandungan Silt, Clay atau Sand yang tinggi

4. Antara yang terbaik ialah Sandy Clay. Contoh boleh diperolehi dari siri Rengam dan Tai Tak.


5.Kesan Silt yang tinggi akan menyebabkan berlakunya lapisan seperti simen dibahagian atas permukaan tanah.  Saiz tekstur silt adalah diantara saiz clay dan sand. Apabila berada di polibeg, silt akan termendap diatas lapisan clay dan membentuk lapisan seperti simen atau hardpan.  Silt boleh dikenali menggunakan teknik deria rasa tangan. Air dititikkan kesenggengam tanah dan Kehadiran silt biasanya akan menyebabkan rasa licin seperti sabun.


6.Kesan Clay pula akan menyebabkan polibeg menjadi padat. Kumin atau saiz clay yang halus akan mendap dan memampatkan polibeg. Menurunkan kadar aeration tanah didalam polibeg dan membantutkan perkembangan akar. Untuk mengesan kehadirannya juga menggunakan teknik membasahkan kesenggengam tanah, dan mulakan membuat seperti bola. Seandainya tanah boleh terbentuk berbola tanpa rekahan, maka kandungan clay adalah tinggi.  Teknik ribon bagi membentuk cerut juga boleh digunakan. 


7.Kesan Sand pula akan menyebabkan kurangnya 'holding capacity' untuk memegang nutrients dan juga lembapan. Mengenali kehasiran sand adalah yang paling mudah.  Saya percaya, ramai yang boleh kenali sand. 






Photos taken from https://www.agric.wa.gov.au/soil-constraints/soil-texture-estimating-hand .. Please inform us if you want us to remove it


Sekian, Tip mudah sebab saya malas nak tulis panjang. hihihih.





0 comments:

Post a Comment