Anai-anai perosak pokok kelapa sawit

Entri pada kali ini saya akan berkongsi sedikit sebanyak apa yang saya telah perolehi  di demo kawalan anai-anai.  Sebelum menjalankan demo oleh pihak pembekal di ladang, kami diberikan penerangan ringkas berkenaan anai-anai atau termites sebagai perosak pokok kelapa sawit.  Berikut adalah beberapa perkara berkenaan anai-anai yang boleh merosakkan pokok kelapa sawit dalam presentasi tersebut :-

  1. Anai-anai kebiasaannya menyerang pokok kelapa sawit dikawasan tanah gambut.  Manakala dikawasan tanah mineral, serangannya jarang berlaku.
  2. Anai-anai yang menyerang pokok kelapa sawit adalah dari spesis Coptotermus curvignathus (feeding apical meristematic tissues) dan Macrotermus gilvus (disturbed the root system).
  3. Coptotermus adalah daripada jenis  ‘Subteranean’ iaitu golongan anai-anai yang membuat sarangnya dibawah tanah, tiada busut diatas sarang.
  4. Kitaran hidup anai-anai (am)
    • Bermula dengan raja dan permaisuri yang mengawan dan membentuk satu koloni yang baru.
    • Permaisuri akan mengeluarkan telur – dianggarkan sebanyak 2000-10000 biji telur sehari.
    • Telur akan menetas dan mengeluarkan larva.
    • Larva akan melalui proses metamorfisis tidak sempurna dan membentuk samada pekerja atau  askar, manakala larva yang melalui proses metamorfisis sempurna akan membentuk ‘reproduktif sekunder’ yang mempunyai kepak.
    • Reproduktif sekunder boleh terdiri daripada Jantan atau Betina.
    • Reproduktif sekunder boleh menggantikan raja atau permaisuri apabila raja atau pemasiuri dalam sesebuah koloni mati.
    • Permaisuri boleh hidup sehingga 15 tahun, ada juga yang melaporkan sehingga 50 tahun.  Abdomennya membesar beberapa kali selepas mengawan.  Pergerakkan dan makanan dibantu oleh pekerja
    • Raja pula boleh mengawan banyak kali dalam hayatnya, tidak seperti semut yang mati selepas mengawan pada kali pertama.
  5. Cara penyebaran :
    • ‘Reproduktif sekunder’ – jantan dan betina akan terbang secara berkumpulan.  Kebiasaannya selepas waktu hujan kerana kelajuan angin selepas hujan kebiasaannya adalah perlahan dan tenang.  Mereka tidak boleh bertahan pada kelajuan angin hanya sekadar 2km/jam.
    • Perpindahan koloni selepas makanan disesebuah sarang habis dimakan.
    • ‘Entri point’ – kebiasaanya daripada pucuk ke pangkal pokok.
    • Membunuh pokok kelapa sawit dengan memakan tisu-tisu meristematik.
    • Sarang dibuat dikawasan meristematik yang talah dimakan.
    • Kawasan penyebaran yang sesuai biasanya di kawasan tanah gambut, kawasan yang mempunyai aras air yang tinggi, kawasan yang kerap banjir.
  6. Cara mengenalpasti serangan anai-anai ialah :-
    • Terdapat ‘mudwork’ di pangkal pelepah dan juga pucuk.  Kebiasaannya menyerang pokok muda yang berusia 6 bulan dan keatas.
    • Askar daripada  C.curvignathus akan menggigit dan mengeluarkan cecair putih apabila diganggu.  Tidak terdapat pada anai-anai dari jenis lain.
  7. Simtom serangan berdasarkan kajian Tradewind:-
    • Peringkat permulaan :- Terbentuknya ‘mudwork’ yang masih baru dipangkal pelepah sehingga ke pucuk.  Daun dan pucuk masih hijau dan segar.  Penyembuhan pokok kelapa sawit adalah dengan kadar 100% apabila dirawat segera dengan menggunakkan racun ‘fipronil’  atau Regent.
    • Peringkat pertengahan :-  Pucuk dan daun daripada 3 pelepah pertama telah bertukar coklat kekuningan.  Kadar penyembuhan adalah 92%.
    • Peringkat teruk :- Pucuk  busuk dan patah.  Daun daripada pelepah 3-4 bertukar coklat kekuningan dan ada yang telah busuk.  Kadar penyembuhan hanya sekitar 21%.
  8. Kaedah merawat :-
    • Gunakan racun yang bertindak berdasarkan pengurusan koloni  iaitu:-
      1. Racun tidak berbau – tiada kesan anti serangga atau ‘Repellent’, ini penting agar anai-anai tidak mengelak atau lari daripada melalui kawasan yang telah disembur racun.
      2. Racun yang bersifat sentuhan ‘Contact chemical’  -  racun yang melekat pada badan anai-anai akan dibawa bersama dan akan dipindahkan pula kepada yang lain terutamanya permaisuri dan raja apabila mereka bersentuhan.
      3. Racun yang bertindak secara perlahan – anai-anai yang terkena racun tidak akan mati serta merta, jadi mereka juga akan menjadi sebahagian daripada ejen penyebaran racun apabila mereka kembali kesarang.
    • Racun yang mempunyai ciri ini adalah dari jenis fipronil.   Jenama asal adalah keluaran daripada Bayer dengan nama pasaran Regent.
    • Kadar yang disyorkan ialah 1ml racun kedalam 1 liter air.
    • Campurkan 16ml Regent kedalam tangki pam yang berkapasiti 16 ltr. ii. Gunakan nozzle dengan kadar 450lt air/hektar
    • Bagi pokok yang telah diserang –  Kadarnya ialah 3 liter air yang telah dicampur Regent. 1 liter di semburkan ke bahagian pucuk hingga ke pangkal pokok kelapa sawit  dan 2 liter sembur diatas tanah dikeliling pangkal kelapa sawit . (sekitar 1-2 kaki radius dari pangkal).
    • Bagi pokok kelapa sawit yang berjiran yang belum di serang – rawatan adalah bertujuan pencegahan, maka hanya sembur ke tanah dikeliling pangkal pokok kelapa sawit dengan kadar 1.5liter air yang telah dicampurkan dengan Regent.
    • Sembur kepada 8 pokok dikeliling pokok yang telah diserang.
    • Harga Regent adalah sekitar RM95.00 untuk 500ml botol.  Kos racun/pokok adalah sekitar  RM0.57 untuk merawat dan  RM0.29 untuk mencegah.
    • Rawatan perlu diulang selepas 6 bulan bagi memastikan tiada serangan semula.
    • Penting – kesan awal untuk rawatan yang berkesan.
Ulasan penulis ;
Daripada pemerhatian, didapati kawasan yang diserang disini adalah pokok kelapa sawit yang ditanam diatas tanah mineral yang berlaterit dan terletak dikawasan yang agak tinggi.  Anai-anai yang dijumpai pula tidak menggigit dan tidak mengeluarkan cecair putih.  Agak berlawanan daripada apa yang dilaporkan.  Cuma yang mempunyi persamaan ialah anai-anai ini membuat sarangnya dibawah tanah, tanpa busut.  Ia tertumpu dibahagian akar, hanya sedikit kemusnahan ditemui dibahagian meristematik.  Mungkin ia adalah dari jenis  Macrotermus gilvus yang menggangu dibahagian akar.  Namun ia bukan daripada jenis subterranean.  Jenis ini kebiasaanya akan membentuk busut dan tidak makan tisu merestimatik , juga tidak menyebabkan pokok kekuningan, namun apa yang berlaku, anai-anai ini tidak membentuk busut dan menyebabkan pokok kekuningan, mungkin disebabkan sedikit gangguan pada bahagian merestimatik.

Penulis berpendapat kemungkinan kawasan ini adalah kawasan kering dan dari itu, mereka cuba mengadaptasikan persekitaran dengan hanya membuat sarang dibahagian akar atau bawah pangkal pokok kelapa sawit.  Sedikit kemusnahan dibahagian meristematik mungkin adalah untuk mendapatkan  air.   Punca makanan utamanya adalah kemungkinan besar daripada akar pokok kelapa sawit.

Salam

4 comments:

Unknown said...

Pokok kelapa sawit kurang berbuah / tidak mengeluarkan buah?

Buah kelapa sawit terlalu kecil?

Hasil tuaian makin kurang?

Daun pokok berwarna kuning?

Pokok tidak sihat?

Jom cuba Baja Gosawit

Boleh menyelesaikan semua masalah di atas.

Boleh menambahkan hasil pengeluaran sehingga lebih 1 tan bagi setiap ekar.

Berpuluh-puluh testimoni daripada customer yang telah berjaya mendapatkan hasil dari Baja Gosawit.

Jangan tunggu lagi, jangan biarkan hasil kelapa sawit anda tidak memuaskan.

Anda mampu mengubahnya!!!

Whatsapp Lina di 019-7827697 atau klik link ini http://gosawit.wasap.my

Unknown said...

Terbaik bos..kawasan pokok saya tidak sihat daun kering dan ada serangan anai2 ...bagaimana cara rawatan..

Unknown said...

Tebang saja...selesai segala masaalah anda....haha

Unknown said...

Poko kepala sawit saya slalu hilang...kena serangan anai-anai kah boss?

Post a Comment