Baja organik cecair


Salam,

Fuhhhhh, betul-betul sibuk bulan lepas sampai nak update blog pun tak sempat.  Hari ini barulah dapat jengok-jengok sikit blog sawitbiz ini.  Rupa-rupanya ramai juga yang singgah di blog sawitbiz ini.  Minta maaf banyak-banyaklah ye sebab lama sangat rasanya tidak di updatekan.

Bagi memulakan bicara pada kali ini, izinkan saya untuk mengupas isu baja cecair bioorganik.  Sebenarnya, sudah lama saya berhasrat untuk bercerita berkenaan baja bioorganik cecair ni.  Kebetulan pula, ada satu group daripada pengilang baja bioorganik cecair berjumpa dengan saya untuk memperkenalkan produk mereka.

Sebenarnya sebelum ini terdapat juga beberapa pembekal dan pengilang yang berjumpa dengan saya dan minta maaf saya katakana, saya terpaksa menolak mereka ni mentah-mentah.

Baru-baru ini juga saya ada terbaca iklan baja bioorganik cecair dariapda jenama lain di dada akhbar.  Saya rasa tidak perlulah untuk saya mendedahkan jenama tersebut.  Apa yang penting ialah cara pemasaran mereka yang menyakinkan walaupun bertentangan dengan hukum asas alam itu sendiri. Mereka ada satu stereotaip yang sama dan selalu menggunakan kaedah promosi yang lebih kurang sama. Antaranya, ‘tidak perlu baja inorganik’,  ‘biarkan mikrob hasilkan zat makanan kelapa sawit”, “wang jimat, kadar dos yang rendah, hasil tinggi”,  “baja lengkap, tidak perlu tambahan” , “cuba ubah mindset anda” dan pelbagai ayat-ayat promosi lain yang mengujakan.  Bukti dan testimoni pula diambil daripada ladang-ladang kecil yang datanya tidak sampai 2 tahun.  

Ada juga yang menunjukkan saiz tandan yang besar yang mencapai sehingga 100kg. Apabila ditanya berapa kadar yang direkomendasikan , jawapannya mudah, tidak perlu banyak. Kenapa tidak perlu banyak? Sebab baja ini ada mikrob yang boleh menguraikan zat makanan daripada tanah.  Dan yang paling kelakar apabila saya bertanyakan soalan adakah produk ini sesuai ditanah berpasir yang kandungan mineralnya 100% SiO2 tanpa perlu diberikan baja tambahan.  Tanpa ragu-ragu mereka menjawab ya 100% boleh malah kononya baja mereka boleh memperbaiki struktur tanah berpasir dan seterusnya meningkatkan hasil.

Kadang-kadang nak marah pun ada, kelakar pun  ada. Kalau tak tahu jangan membabi buta bagi jawapan. Ini yang saya katakan bertentangan dengan alam.  Kalau dikawasan gambut mungkin saya boleh terima sebab kawasan tersebut kaya dengan zat makanan yang terhasil daripada pereputan bahan organik.

Secara asasnya adalah mudah. Setiap benda hidup perlukan makanan.  Ini termasuklah mikrob. Ia juga perlukan makanan dan makanan mereka adalah bahan organik yang kaya dengan karbon.  Jadi kalau ditanah 100% berpasir, mana nak cari bahan organik.  Okeylah, mungkin boleh ditambah dengan biokompos dan masaalah makanan boleh selesai dan katakanlah mikrob ini boleh hidup.  Jadi bagaimana pula dengan zat makanan yang boleh dihasilkan oleh mikrob untuk pokok kelapa sawit ini? Anda rasa dari mana agaknya mikrob ini boleh mencari punca zat makanan? Okeylah kalau Nitrogen mungkin boleh, sebab boleh didapati dengan banyaknya diudara. Bagaimana pula dengan zat makanan yang lain seperti potassium, phosphorus, magnesium dan lain-lain sedangkan pasir tersebut hanya ada 100% SiO2.

Yang keduanya pula berkenaan dengan dos rendah yang digunakan.  Ada dos yang hanya perlukan sebanyak 2 sudu makan per pokok per aplikasi. Kalau 4 kali aplikasi dalam setahun, maka ia bersamaan dengan 8 sudu makan yang juga bersamaan dengan 80ml.  Ada juga yang menaikkan dos sehingga satu liter atau 1kg/pokok/tahun.

Hasil tandan sawit untuk satu pokok dalam masa setahun adalah leih kurang 150kg-200kg.  Andaikan 5% daripada berat tandan adalah zat makanan seperti N,P,K,Mg dll yang terdapat dalam tandan tersebut.  Ini bermakna terdapat lebih kurang 7.5kg hingga 10kg zat makanan yang terdapat didalam tandan-tandan seberat 150-200kg. Andaikata kesemua 1liter atau 1kg zat makanan yang diberikan  boleh diambil oleh pokok kelapa sawit, adakah hasil boleh mencapai sehingga 150kg berat tandan-tandan segar?  Kalau dikira secara terus, maka 1kg baja bioorganik cecair hanya boleh menghasilakan jumlah berat tandan sekitar 1kg/5% = 20kg sahaja.

Kalaupun mikrob boleh menguraikan zat makanan daripada tanah-tanih, namun perlu diingat kebanyakkan ladang-ladang dan kebun-kebun kecil kelapa sawit juga telah diguna pakai untuk tanaman sawit sekurang-kurangnya untuk 2 generasi tanaman kelapa sawit.

Jadi adakah anda rasa masih ada lagi zat makanan yang tinggal yang boleh di uraikan oleh mikrob.  Saintis tanah juga menyatakan bahawa tanah-tanih di Malaysia adalah yang paling tidak subur.  Malah jumlah populasi manusia juga boleh dikatakan sebagai indikator kesuburan tanah sesebuah negara.  Tidakkah anda terfikir kenapa jumlah populasi di negara-negara jiran seperti Thailand, Indonesia dan Filipina adalah lebih tinggi daripada di Malaysia.  Kesuburan tanah-tanih mereka adalah diakui contohnya Indonesia dan Filipina yang diliputi oleh tanah gunung berapi yang kaya dengan zat-zat makanan, manakala Thailand pula mempunyai kawasan delta yang luas dan subur. Secara rasionalnya sejarah penempatan dan perkembangan populasi manusia adalah berkait rapat dengan kawasan-kawasan yang subur.  Jadi secara asasnya, tanah di Malaysia memerlukan baja luar yang mencukupi bagi menampung keperluan tanaman itu sendiri terutamanya kelapa sawit yang mempunyai permintaan yang tinggi terhadap zat-zat makanan.  Dari itu berhati-hatilah apabila berhadapan dengan pembekal baja bioorganik tidak kiralah cecair ataupun berbutir.

Saya akui ada keperluannya mirkob, namun ia hanyalah sekadar makanan tambahan dan ia memerlukan kompos atau bahan-bahan organik lain bagi meneruskan kelangsungan hidup.

Sekian

1 comments:

Unknown said...

Pokok kelapa sawit kurang berbuah / tidak mengeluarkan buah?

Buah kelapa sawit terlalu kecil?

Hasil tuaian makin kurang?

Daun pokok berwarna kuning?

Pokok tidak sihat?

Jom cuba Baja Gosawit

Boleh menyelesaikan semua masalah di atas.

Boleh menambahkan hasil pengeluaran sehingga lebih 1 tan bagi setiap ekar.

Berpuluh-puluh testimoni daripada customer yang telah berjaya mendapatkan hasil dari Baja Gosawit.

Jangan tunggu lagi, jangan biarkan hasil kelapa sawit anda tidak memuaskan.

Anda mampu mengubahnya!!!

Whatsapp Lina di 019-7827697 atau klik link ini http://gosawit.wasap.my

Post a Comment