Baja Organik

Salam,

Pembajaan atau pemakanan atau nutrisi pokok kelapa sawit adalah antara faktor utama yang mempengaruhi hasil sesebuah ladang kelapa sawit selain daripada faktor-faktor seperti jenis tanah, cuaca, bentuk rupa bumi dan sebagainya.  Pokok kelapa sawit adalah antara kelompok tumbuhan yang mempunyai permintaan dan respon yang tinggi terhadap baja yang diberikan.  Dari itu aplikasi pembajaan kepada pokok kelapa sawit  adalah tidak boleh dikompromi walaupun terpaksa berbelanja lebih.

Harga baja yang kian meningkat selari dengan harga minyak mentah dunia sedikit sebanyak memberikan kesan terutamanya kepada  pekebun kecil.  Dianggarkan kos pembajaan kelapa sawit boleh mencapai sehingga 30% daripada kos pengeluaran BTS atau 50-60% daripada kos penyelengaraan.   Namun, pengusaha-pengusaha tanaman kelapa sawit masih lagi boleh menarik nafas panjang kerana paras harga minyak sawit mentah  yang agak tinggi pada kebelakangan ini.   Harga ini juga dijangka akan bertahan dalam tempoh sekurang-kurangnya sehingga penghujung tahun 2011.

Jenis-jenis baja
Baja boleh dibahagikan kepada 2 jenis utama iaitu baja kimia dan baja organik.

Baja Organik.

Baja organik ialah baja yang berasal daripada tumbuhan, hidupan atau bahan buangan daripada kedua-duanya yang telah lengkap mereput.  Proses pereputan samada secara semulajadi dan memakan masa yang agak lama atau melalui teknik pengkomposan dimana proses pereputan sempurna dapat dipercepatkan dengan menggunakan mikrob tertentu.   Proses pengkomposan juga boleh menyah bau terutamanya apabila menkomposkan tahi ayam.

Pereputan yang belum sempurna seperti, jerami padi dan sebagainya adalah tidak digalakkan untuk digunakan untuk tujuan pembajaan.  Proses pereputan memerlukan unsur nitrogen dan juga perlepasan ammonia ke udara.  Ini akan mengakibatkan persaingan untuk mendapatkan nitrogen diantara tanaman dan mikrob yang bekerja dalam proses pereputan disamping ketidakbolehkawalan perlepasan gas ammonia yang berbahaya kepada alam sekitar.

Baja organik mengandungi unsur karbon yang tinggi dan hanya sedikit zat-zat makanan yang lain.  Kelebihan baja organik ialah dapat memperbaiki dan memperelokkan struktur tanah.  Aplikasi baja organik dikawasan tanah berpasir akan dapat meningkatkan keupayaan menyimpan air dan zat-zat makanan.   Manakala dikawasan tanah liat pula, baja organik dapat mengemburkan tanah liat yang pada asalnya mempunyai stukrur padat.  ‘Fixation’ zat makanan fosfat atau unsur P oleh tanah adalah tinggi di kawasan tanah yang mengadungi kadungan Ferum yang tinggi.  Kehadiran bahan organik daripada aplikasi baja organik dapat mengurangkan ‘fixation’ ini dan seterusnya menjadikan unsur P dalam keadaan yang tersedia untuk diambil oleh akar.
Baja organik tidak mempunyai risiko keracunan kepada pokok kelapa sawit apabila kadar aplikasinya melebihi daripada keperluan pokok kelapa sawit tersebut.  Baja organik juga boleh bertindak sebagai sumber makanan dan persekitaran yang sesuai mikrob baik seperti ‘Michoriza’, ‘Trichoderma’, ‘Bacillus’, Yis dan sebagainya untuk bercambah dan berkembang.

Kelemahan baja organik ialah kadar aplikasi yang tinggi diperlukan bagi memenuhi keperluan zat makanan kelapa sawit disebabkan peratusan zat makanan yang sedikit.  Contohnya ialah EFB-kompos, bagi memenuhi keperluan zat makanan kelapa sawit, kadar yang mencukupi ialah antara 50-100kg/pokok/tahun berbeza dengan zat makanan bukan organik yang hanya perlu 7-11kg/pokok/tahun sahaja.  Kadar yang tinggi ini sudah tentu membebankan, lebih-lebih lagi dalam keadaan sekarang yang kekurangan tenaga pekerja.  Jika dibandingkan harganya berdasarkan zat makanan seperti N,P,K, harga baja organik akan lebih tinggi berbanding dengan baja inorganik kerana peratusan N,P,K dalam baja organik kebiasaannya adalah lebih rendah berbanding baja inorganik.

Aplikasi yang terbaik ialah secara aplikasi kombinasi diantara baja organik dan baja inorganik.  Aplikasi sebegini dapat memenuhi keperluan zat makanan kelapa sawit.  Sebarang kekurangan zat makanan yang terdapat dalam baja organik boleh ditampung oleh baja inorganik.  Persoalan yang ditimbulkan dalam kombinasi aplikasi ini ialah berkenaan kebolehan hidup mikrob baik.  Dikhuatiri, mikrob akan musnah akibat baja inorganik yang berasid.

Namun pada saya, kombinasi aplikasi diantara organik dan inorganik adalah yang terbaik dalam memenuhi keperluan zat makanan kelapa sawit.  Baja organik berfaedah kepada tanah manakala baja inorganik pula boleh memenuhi keperluan zat makanan pokok kelapa sawit.  Zat makanan yang diberi pula mudah diambil oleh akar dengan kehadiran baja atau unsur organik yang boleh diumpamakan sebagi pelincir kepada akar.

Sekian.

4 comments:

Unknown said...

Hello, saya Borhan, nak tanya, dalam satu tan efb compost,berapa kadar N, P dan K?

Unknown said...

Saya juga nak tanya, dalam negeri Selangor ni, kawasan atau syarikat mana yg ada jual EFB kompost?

alfalife said...

www.alfalifetech.com
sms untuk order baja Alfa life zaini:019-2226661/012-6601462

Unknown said...

Pokok kelapa sawit kurang berbuah / tidak mengeluarkan buah?

Buah kelapa sawit terlalu kecil?

Hasil tuaian makin kurang?

Daun pokok berwarna kuning?

Pokok tidak sihat?

Jom cuba Baja Gosawit

Boleh menyelesaikan semua masalah di atas.

Boleh menambahkan hasil pengeluaran sehingga lebih 1 tan bagi setiap ekar.

Berpuluh-puluh testimoni daripada customer yang telah berjaya mendapatkan hasil dari Baja Gosawit.

Jangan tunggu lagi, jangan biarkan hasil kelapa sawit anda tidak memuaskan.

Anda mampu mengubahnya!!!

Whatsapp Lina di 019-7827697 atau klik link ini http://gosawit.wasap.my

Post a Comment