MPOC seminar

Semalam (25 Jan 2011)saya menghadiri seminar Reach and Teach yang dianjurkan oleh MPOC di Hotel Marriot, IOI resort.  Seminar ini bertemakan “Challenges and Oppurtunities in 2011”.  Seminar yang dianjurkan oleh MPOC adalah percuma, termasuk makan, minum dan bahan seminar.  Malangnya, seminar tidak mendapat sambutan yang menggalakkan walaupun penyertaan diberikan secara percuma, masih terdapat banyak lagi kerusi-kerusi kosong yang menanti untuk dipenuhi.  Lebih daripada 30% daripada penyertaan yang diperuntukkan tidak dipenuhi.  

Saya tidak tahu apa punca masaalahnya.  Mungkin promosi yang dijalankan oleh MPOC tidak mengenai sasaran atau mungkin golongan sasaran tidak berkesempatan disebabkan kekekangan masa atau mungkin juga mereka ini langsung tidak ambil peduli dengan jemputan seminar.

Peserta yang hadir kebanyakkannya adalah daripada bidang ‘marketing’,perbankan, BSKL, hartanah, wakil pekebun kecil dan sebagainya.  Sepanjang 2 kali seminar yang saya hadiri, jumlah penyertaan daripada pihak ladang dan ‘Agronomist’ adalah amat sedikit.  Mungkin juga pihak yang bertanggungjawab untuk mengaturkan penyertaan dalam syarikat mereka tidak mempedulikan jemputan dan langsung tidak menamakan penyertaan daripada ladang kerana dirasakan bahawa seminar  tidak ada kena-mengena dengan pengurusan ladang.

Perasaan kesal dan kecewa saya semakin ketara apabila difikirkan kenapa syarikat perladangan yang berhampiran atau yang berpusat di Kuala Lumpur atau ladang-ladang di sekitar Selangor atau negeri Sembilan, selatan Perak atau barat Pahang kurang atau langsung tidak menghantar wakil-wakil daripada pihak pengurusan ladang.  Mahal sangat ke harga petrol yang dibayar untuk ke seminar? Atau sibuk sangat ke?  Ataupun sememangnya tak mahu sokong MPOC ke? Atau tak suka nak berdialog dengan menteri?

Alasan ‘paper’ yang dibentangkan tidak ada kena-mengena adalah tidak boleh diterima.  Selagi kita bekerja dengan industri sawit selagi itulah kita ada kena mengena dengan sebarang ‘paper’ yang berkaitan dengan sawit tidak kiralah ia berkenaan pasaran, persekitaran, promosi, kesihatan dan sebagainya.  Sekurang-kurangnya kita tahu situasi semasa industri sawit dan kita tahu apa yang MPOC sudah lakukan untuk terus mempromosi sawit tanpa jemu dan menentang propaganda buruk yang kerap dilemparkan oleh pihak NGO luar.  Ini tidak, bukan sahaja tidak berbuat apa-apa untuk mempertahankan industri sawut malah hendak ‘support’ MPOC pun susah.

Oklah, terlebih komen pulak, bukannya apa, cuma nak meluahkan perasaan kecewa terhadap sikap segelintir sikap rakyat Malaysia yang kurang minat dalam mendedahkan diri terhadap ilmu yang selain daripada bidang kerjanya.
Tentu ada pembaca mengatakan saya ini orang daripada MPOC atau juga bodek MPOC.  Untuk pengetahuan pembaca, saya adalah salah seorang daripada blogger sawit bebas yang tidak mahu dikenali.

Bailah, sebelum saya berundur, InsyaAllah, dalam masa terdekat ini saya akan cuba mengupas ‘paper’ yang dipresentasikan pada seminar Reach and Teach ini.

Sekian.

0 comments:

Post a Comment