Anak Pokok

Tidak boleh dinafikan lagi, kualiti biji benih adalah sangat penting dan sangat mempengaruhi hasil tanaman dan keuntungan.  Dari itu pembelian biji benih sawit atau anak pokok sawit mestilah dilakukan dengan berhati-hati dan mesti diperolehi daripada nurseri atau makmal biak baka yang bertauliah.  Sebarang kecurigaan terhadap lesen tauliah mestilah diabaikan. 

Penawaran terhadap bahan tanaman yang murah perlu dielakkan kerana dikhuatiri ada muslihat terselindung, takut terbeli pokok ‘culling’ atau pokok jantan dan lebih teruk lagi anak pokok DBP (anak sawit yang tumbuh liar Di Bawah Pokok).  Pernah juga satu kes yang saya dengar dimana ada yang menyamar sebagai pengurus nurseri dan menipu pembeli dengan tawaran murah dan pembeli pula perlu membayar 10% deposit tempahan kepada beliau. Lepas bayaran dibuat, apalagi, beliau cabut dan pembeli melopong…. Nasib badan.




Penipuan sebegini biasanya berlaku apabila permintaan biji sawit tinggi yang mana ia juga secara tidak langsung dipengaruhi oleh harga minyak sawit yang tinggi. Maklumlah, keuntungan sawit yang lumayan, berlumba-lumbalah nak tanam sawit.  Bukan itu sahaja, harga tanah untuk tanaman sawit juga melambung.  


Ilmu sawit adalah penting. Timbalah ilmu sawit sebanyak mungkin sebelum memulakan penanaman sawit.  Ilmu dan teknik mengenalpasi anak pokok sawit juga adalah penting.  Buat tempahan lebih awal, sekurang-kurannya 6 bulan sebelum menanam.  Kalau berkesempatan, adalah lebih baik sekiranya dapat memilih anak pokok pada ketika berusia 8-9 bulan dan buat pilihan sekali lagi pada ketika umur 12 bulan atau sebelum ditanam.  Ini dapat mengelakkan daripada terbeli pokok yang sepatutnya di’culling’ pada umur 8-9 bulan. 


Sekiranya anda ada masaalah untuk memilih pokok sawit, sila email kepada saya, InsyaAllah, saya akan cuba membantu selagi boleh.


Sekian selamat membeli.

1 comments:

Unknown said...

Pokok kelapa sawit kurang berbuah / tidak mengeluarkan buah?

Buah kelapa sawit terlalu kecil?

Hasil tuaian makin kurang?

Daun pokok berwarna kuning?

Pokok tidak sihat?

Jom cuba Baja Gosawit

Boleh menyelesaikan semua masalah di atas.

Boleh menambahkan hasil pengeluaran sehingga lebih 1 tan bagi setiap ekar.

Berpuluh-puluh testimoni daripada customer yang telah berjaya mendapatkan hasil dari Baja Gosawit.

Jangan tunggu lagi, jangan biarkan hasil kelapa sawit anda tidak memuaskan.

Anda mampu mengubahnya!!!

Whatsapp Lina di 019-7827697 atau klik link ini http://gosawit.wasap.my

Post a Comment