"Advance Planting Material"

Planting material adalah sangat penting dan sememangnya sangat mempengaruhi industri sawit lebih-lebih lagi dengan kesukaran untuk mendapatkan kawasan baru bagi tanaman sawit.  Sekarang ini jumlah kawasan bertanam di Malaysia sudah mencapai 4.5 juta hektar.  Baki kawasan yang sesuai untuk tanaman sawit pula hanya tinggal kurang daripada sejuta hektar.  Jadi, dengan kawasan yang terhad, maka adalah penting untuk menanam pokok sawit yang boleh mencapai hasil yang tinggi.

Dari itu kajian biak baka yang konsisten dan berterus adalah sangat penting untuk memastikan industri sawit sentiasa berkembang maju dan sentiasa dapat ditingkatkan kepada tahap yang lebih berdaya saing.
Selain daripada MPOB, pihak syarikat perladangan yang mempunyai makmal biak baka telah mempunyai baka-baka sawit elite yang diperolehi hasil daripada penyelidikan dan pemilihan secara saintifik.  Namun penyelidikan biak baka masih lagi dijalankan secara konsisten kerana masih ada ruang lagi untuk memperolehi hasil yang mungkin diluar jangkaan.

Pada peringkat individu, baka sawit daripada ‘elite material’ ini telah mencapai pengeluaran buah tandan segar (BTS) sehingga 400-500kg setahun (menyamai 50-60 ton/ha) dan kadar perahan minyak secara analisa makmal (OB) mencapai sehingga 30%-35% (18 tan/ha minyak).  Namun sasaran nasional bagi mendapatkan buah tandan segar sebanyak 35 tan/ha dan kadar perahan 25% atau 8.75 tan/ha minyak masih belum lagi tercapai.  Pada ketika ini hasil purata nasional masih lagi pada tahap 3.75 tan/ha minyak.

Pengeluran biji benih berprestasi tinggi (sebagaimana rekod individu) secara komersil adalah sukar untuk dicapai.  Pengeluaran biji sawit bukanlah seperti pengeluaran kereta proton yang boleh di cetak hampir 100% serupa.  Pengeluaran benih sawit tertakluk kepada faktor-faktor biologi dan genetik yang tidak boleh 100% diturunkan oleh kacukan ibu-bapa.  Maksudnya, adik beradik daripada ibu-bapa sama tidak semestinya mempunyai sifat atau prestasi yang sama, macam kita juga le, kalau abang kita mempunyai bakat bersukan , kita belum tentu ada bakat yang sama.  Walaupun ada baka elite, akan tetapi belum tentu kesemua anak-anak daripada kacukan baka elite boleh mengeluarkan hasil yang tinggi.

Maka timbullah penklonan bagi mendapatkan keseragaman diantara adik-beradik.  Secara dasarnya, teknologi pengklonan membolehkan ciri-ciri genetik pokok induk (ortet) boleh diturunkan kepada klon-klonnya.  Namun masih ada juga abnormaliti yang diperolehi, mungkin disebabkan kesilapan teknik, berlaku pencemaran atau ‘stress’ semasa proses penklonan dijalankan.  Pokok klon ini mahal sikit.  Biasanya sekitar RM20-RM30, 2 kali ganda berbanding pokok DxP

Impian…
Bayangkanlah sekiranya pada satu hari nanti ada ‘advance material’ yang benar-benar mempunyai hasil yang amat tinggi yang konsisten, tahan terhadap penyakit dan kemarau.  Hasil buah tandan segar yang boleh mencapai sehingga 60-70 tan/ha/tahun dengan kadar perahan mencapai sehingga 40%.   Melalui teknologi pengklonan yang maju, baka-baka sawit yang beprestasi tinggi ini dapat di hasilkan secara komersil.
Saya rasa masalah buruh mungkin boleh diselesaikan.  Manakan tidak, dengan harga hanya sekitar RM2000.00 per ton CPO, satu tandan bersaiz 25kg boleh mencecah sehingga RM20.00.  Kadar upah untuk satu tandan juga boleh dinaikkan sehingga RM3.00 dan dalam satu hari, hanya perlu berjalan kira-kira 1 hektar sahaja bagi mendapatkan 100 tandan.  Untuk 26 hari bekerja, seorang pemotong buah boleh memperolehi sehingga RM7800.  Namun yang paling untung masih lagi tuan punya ladang. Keuntungan kasar yang boleh diperolehi bagi setiap hektar boleh mencapai sehingga RM48,000.00/ha/tahun (belum tolak kos), Ahamdulillah, kaya peneroka…

Saya rasa pada ketika ini, mereka yang berkelulusan ijazah juga akan berlumba-lumba untuk memohon jawatan sebagai pemotong buah atau post glamournya sebagai ‘Harvesting engineer’.  Mungkin juga, akan tiada jawatan pengurus ladang, sebab pengurus juga akan turut serta memotong buah.  Lapang le dada kementerian sumber manusia… takde lagi complain tak cukup tenaga pekerja…Malah cita-cita PM kita untuk mewujudkan Negara berpendapatan tinggi juga boleh tercapai bukan sahaja dibidang teknikal malah mereka yang bekerja diladang-ladang juga boleh memperolehi pendapatan tinggi.  Pengawalan untuk menyekat kemasukan PATI pun mungkin juga akan mudah atau mungkin juga sebaliknya.

Impak impian..
Walaubagaimnanapun ada juga perkara yang perlu dikhuatiri sekiranya impian tercapai.   Antara impak negatif yang berpotensi ialah:-
Pertamanya, harga yang mungkin tidak boleh bertahan kerana lebihan minyak yang melampau. ( Pengeluarannya akan melebihi 3-5 kali ganda dari sekarang).
Keduanya, harga baja yang melampau kerana keperluan baja yang akan melambung tinggi.
Ketiganya, kecurian buah yang sukar dikawal.
Keempatnya, boleh berlaku kekurangan pekerja di sektor lain.
Samada tercapai atau tidak impian itu, waallahuaalam, hanya tuhan sahaja yang tahu. Namun, impian yang tinggi perlu ditanam dan dijaga agar suatu hari nanti boleh dituai dan dinikmati.  Program kajian biak baka adalah satu proses yang panjang.  Kalau impian tidak boleh dicapai dalam masa terdekat, apasalahnya kalau ianya boleh dinikmati oleh cucu-cicit kita.  Kajian demi kajian perlu dijalankan.  ‘Long term target’ dan kesinambungan kajian perlu direalisasikan agar impian walau setinggi mana atau segila manapun boleh dicapai satu hari nanti.

“Saintis yang cemerlang akan diingati selepas ketiadaannya”.

1 comments:

Unknown said...

Pokok kelapa sawit kurang berbuah / tidak mengeluarkan buah?

Buah kelapa sawit terlalu kecil?

Hasil tuaian makin kurang?

Daun pokok berwarna kuning?

Pokok tidak sihat?

Jom cuba Baja Gosawit

Boleh menyelesaikan semua masalah di atas.

Boleh menambahkan hasil pengeluaran sehingga lebih 1 tan bagi setiap ekar.

Berpuluh-puluh testimoni daripada customer yang telah berjaya mendapatkan hasil dari Baja Gosawit.

Jangan tunggu lagi, jangan biarkan hasil kelapa sawit anda tidak memuaskan.

Anda mampu mengubahnya!!!

Whatsapp Lina di 019-7827697 atau klik link ini http://gosawit.wasap.my

Post a Comment