"Adavance Milling"

Penyelidikan untuk memajukan kilang sawit banyak dijalankan oleh MPOB sendiri.  Setakat apa yang saya ketahui, kurang atau tiada satu pun syarikat perladangan besar menyediakan peruntukan khas bagi menjalankan aktiviti penyelidikan terhadap sistem kilang.  Kemungkinan kerana kajian kejuruteraan kilang ini melibatkan kewangan yang besar.
 
Namun sepanjang saya berkecimpung dalam bidang sawit ini, apa yang saya dapat perhatikan terdapat juga bebapa penemuan oleh pihak MPOB yang telah dikomersilkan.  Antaranya ialah proses pensterilan berterusan buah sawit dikilang.

Antara kebaikan proses ini :
1.    Tidak memerlukan gerabak sterilizer, trak rel, kren di atas, tippers, pengangkut pindahan dan traktor
2.    Memberi peluang untuk keseluruhan proses di kilang sawit dibuat secara berterusan, boleh diautomatikkan dan mengurangkan penggunaan buruh.
3.    Permintaan wap untuk proses pensterilan akan berada pada tahap yang tetap, mengurangkan ketidakstabilan tekanan wap, voltan dan frekuensi elektrik.
4.    Ketidakstabilan berkenaan biasanya menyebabkan masalah menjurus kepada kehilangan produk yang tinggi, kualiti produk rendah dan pengurangan keseluruhan.
5.    Mengurangkan atau menghilangkan keperluan pembakaran secara manual di boiler untuk memenuhi keperluan disebabkan ketidakstabilan tekanan wap, yang dapat meningkat kecekapan boiler, dan mengurangkan asap hitam/ tebal yang dikeluarkan boiler stack.
6.    Mengurangkan tumpahan buah sawit di kilang dan membantu ke arah persekitaran kilang sawit yang lebih bersih
7.    Membantu dalam reka bentuk dan pembinaan kilang sawit yang kecil dan mudah alih yang memerlukan pelan yang lebih ringkas berbanding kilang konventional.

MPOB melalui penyelidikan kejuruteraannya telah berjaya menambah baik sistem yang sedia ada iaitu teknologi dandang, teknologi pengasingan dan teknologi rawatan efluen yang masing-masing menyumbang kepada pengurangan terhadap pencemaran alam sekitar.  Teknologi baru yang mesra alam sekitar ini adalah relevan dengan isu semasa yang sering diperdebatkan iaitu gas rumah hijau atau Green House Gases (GHG).

Namun, secara keseluruhan prinsip atau konsep pengilangan masih lagi pada tahap yang sama dimana buah disterilkan dengan tekanan wap yang tinggi bertujuan untuk melonggarkan biji dan melembutkannya. Kemudian dimasukkan kedalam mesin pelerai atau ‘stripping drum’ untuk memisahkan biji dan tandan. Biji akan ke pemerah skru manakala tandan kosong akan dibuang.  Cecair perahan kemudiannya akan ke tangki penjernihan sebelum ke penulenan minyak dan pengeringan hampagas yang seterusnya keluar sebagai minyak sawit mentah.
 
Kehilangan minyak yang dibenarkan bagi kesuluruhan proses in adalah 1.5%.  Kemungkinan peratus kehilangan minyak melebihi daripada ini adalah tidak mustahil terutamanya di kilang-kilang lama.  Kemusykilan terhadap kadar perahan yang rata-rata hanya mencecah sekadar 20% purata adalah sentiasa menjadi persoalan dan perdebatan antara pihak kilang dan pihak ladang.

Isu ini pernah dibangkitkan juga di PIPOC 2009 yang mana ada persoalaan berkenaan sistem pengilangan yang masih belum berubah atau masih menggunakan konsep tradisional.

Impian…
Sekiranya penyelidikan pengilangan dilakukan secara konsisten, saya percaya mungkin satu hari nanti akan ada peningkatan terhadap sistem pengilangan yang cekap yang boleh mengurangkan atau menghindarkan terus kehilangan minyak.  Mungkin juga akan ada sistem kilang yang tidak lagi menggunakan sistem sterilizer atau sekurang-kurangnya ada satu sistem yang boleh menggantikan sterilizer yang dapat mengurangkan peratus kehilangan minyak yang agak tinggi dibahagain ini ataupun skru pemerahan diganti dengan sistem perahan tekanan vakum yang mungkin lebih efisyen.

Kemungkinan penggunaan sistem robot dan perkomputeran canggih.    Kandungan minyak dalam buah tandan yang dihantar dapat ditentukan hanya menggunakan mesin pengimbas yang ‘advance’.  Ketepatan mesin tersebut pula boleh mencapai sehingga 99.5%. Jadi kadar perahan minyak boleh ditentukan dan sebarang masaalah untuk memperolehi target perahan boleh diatasi dengan lebih tepat.  Kehilangan minyak bagi setiap stesen pemprosesan boleh dikesan dengan tepat oleh sistem robot.

Mungkin juga sistem dandang yang panas akan digantikan dengan teknologi dandang yang bersuhu sejuk.  Sesuatu yang sangat berlawanan akan tetapi ia tidak mustahil.

Satu ketika nanti mungkin juga akan ada satu sistem yang hanya dikawal oleh beberapa individu sahaja dan dikawal dalam bilik berhawa dingin tanpa kebisingan melampau. Secara tidak langsung ia akan mengurangkan tenaga kerja dan meningkatkan produktiviti yang juga akan meningkatkan pendapatan pekerja.
Nah, sekali lagi mandat perdana menteri untuk mencapai negara berpendapatan tinggi adalah tidak mustahil walaupun bekerja dikawasan terpencil seperti di Kilang-kilang sawit yang terletak lebih 50km daripada jalan berturap.

Ia mungkin hanya satu impian yang agak mustahil untuk dicapai.  Namun dengan kepesatan teknologi, sesuatu yang mustahil boleh menjadi realiti.

“Kemajuan teknologi memungkinkan sesuatu yang tidak tergambar pada hari kini akan direalisasikan pada hari esok"

1 comments:

Unknown said...

Pokok kelapa sawit kurang berbuah / tidak mengeluarkan buah?

Buah kelapa sawit terlalu kecil?

Hasil tuaian makin kurang?

Daun pokok berwarna kuning?

Pokok tidak sihat?

Jom cuba Baja Gosawit

Boleh menyelesaikan semua masalah di atas.

Boleh menambahkan hasil pengeluaran sehingga lebih 1 tan bagi setiap ekar.

Berpuluh-puluh testimoni daripada customer yang telah berjaya mendapatkan hasil dari Baja Gosawit.

Jangan tunggu lagi, jangan biarkan hasil kelapa sawit anda tidak memuaskan.

Anda mampu mengubahnya!!!

Whatsapp Lina di 019-7827697 atau klik link ini http://gosawit.wasap.my

Post a Comment