"Advance Mechanisation"


Suka atau tidak, mekanisasi dan robotik adalah penting untuk meningkatkan martabat industri sawit ke satu tahap yang lebih tinggi.  Melalui mekanisasi, produktiviti boleh ditingkatkan seterusnya pekerja boleh dikurangkan.

Bayangkanlah pada satu ketika nanti, mungkin akan tiada lagi pekerja yang sanggup bekerja diladang, tak ke haru-biru – buah sawit beribu-ribu tandan, akan tetapi kalau tiada pemotong buah, maka takdelah maknanya buah yang beribu-ribu tu.

Nah, sekarang ini pun sudah terasa keperitan mengurus ladang dengan jumlah pekerja yang kurang.  Ramai yang merungut tentang kesukaran untuk mengambil pekerja asing.

Kehilangan hasil pula dianggarkan melebihi 20% akibat daripada kekurangan tenaga pekerja. Katalah purata hasil ialah 22 ton/ha, jadi kalau hasil jatuh sebanyak 20%, maka hasil yang hilang itu adalah dianggarkan lebih kurang 4 ton/ha atau 18 juta ton daripada 4.5 juta kawasan tanaman sawit di Malaysia dan kalau kita andaikan purata perahan minyak hanya sekadar 18% dan harga CPO sekitar RM2500, maka kerugian yang dianggarkan boleh mencapai sehingga RM8.1 billion – fuyoo, banyak tu.  Jadi adakah masih relevan sekiranya kita terus-menerus bergantung kepada tenaga kerja asing… 
Sebenarnya, pihak MPOB dan juga syarikat-syarikat perladangan secara progresifnya telah dan sedang menjalankan kajian mekanisasi ladang bertujuan mengurangkan kebergantungan tenaga kerja manusia.  Bermacam-macam alatan yang digunakan bagi mengurangkan beban kerja manusia.  Untuk mengangkat buah daripada dalam ladang ke platform pengumpulan saja, sudah ada bermacam-macam inovasi, antaranya kereta sorong yang dipasang enjin. ‘’Mechanical buffallo’, Kubota (tractor kecil),  motorsikal yang dipasang ‘cart’, dan tak lupa juga kaedah tradisional iaitu menggunakan kerbau yang dipasang dengan ‘cart’.   Cantas pula adalah sabit yang bermotor yang digunakan untuk memotong buah.

Bagi tujuan pembajaan, spreader adalah yang paling popular.   Mistblower iaitu pam yang bermotor, kebiasaanya digunakan untuk menyembur racun.  Sebenarnya ada banyak lagi inovasi mekanisasi, cuma ianya kurang mendapat sambutan disebabkan beberapa faktor yang melibatkan kesesuaian dan tahap ekonomiknya contohnya, jentera penuai, vakum biji sawit dan sebagainya.

Inovasi yang dihasilkan masih lagi belum memberikan impak yang tinggi terhadap industri sawit.   Penggunaan teknologi ‘autopilot robotik’ atau ‘mechatronic’ yang memerlukan hanya seorang atau dua operator berkemahiran tinggi dalam kerja-kerja ladang masih lagi jauh ketinggalan. 

Saya rasa ada beberapa faktor yang mungkin menyumbangkan kajian atau percubaan ‘autopilot robotik’ atau ‘mechatronic’ ini jauh daripada mendapat keutamaan dalam penyelidikan.  Faktor-faktor seperti topografi, iklim/cuaca lembab dan morfologi pokok sawit itu sendiri menyukarkan kajian bagi menggunakan peralatan canggih tersebut.  Disamping itu juga, kemungkinan masih lagi terdapat lambakan tenaga pekerja.  Ditambah pula  faktor budget kewangan yang agak besar bagi merealisasikan projek-projek kajian bagi penggunaan teknologi tersebut.
 
Pada pandangan saya, penyelidikan penggunaan ‘autopilot robotic’ perlu dimulakan dan diteruskan sekiranya kita hendak meningkatkan industri sawit ketahap yang lebih tinggi dan lebih berdaya saing.  Tumpuan perlu diberikan kepada proses kerja yang agak mudah dahulu contohnya kerja penyemburan racun rumpai.  Saya akui, bahawa menuai dan membaja adalah 2 kerja yang terpenting.  Namun kerja-kerja ini melibatkan beban angkatan yang besar, manakala penuaian buah pula memerlukan pemilihan buah masak yang tepat di tambah pula ketinggian pokok sawit yang pelbagai.

Proses penyelidikan ini mestilah bermula daripada pendigitalan ladang yang juga termasuk pemetaan setiap pokok dan topografi yang tepat.  Setiap teres (sekiranya ada) perlu direkodkan dan dipetakan.  Koordinat setiap pokok juga perlu diambil secara relatif yang saling berhubung diantara satu sama lain.  Ini kerana penggunaan GPS untuk memandu robot secara tepat adalah sukar disebabkan keadaan kanopi sawit dan juga topografi yang mungkin menyekat isyarat radio GPS.
   
Kenapa ditumpukan kepada kerja meracun? Kerana kerja meracun tidak membawa beban yang banyak.  Mungkin dengan ketepatan penyemburan dan formulasi baru, beban racun dan air yang dibawa tidak melebihi 10lts bagi menyembur kawasan seluas 3 hektar untuk kadar racun 1.5 lts/ha dan campuran air pada nisbah 1:1.  

Andaikata, 1 operator berkemahiran tinggi dan 5 tenaga pekerja biasa boleh mengawal 5 mesin-robot bagi menyembur kawasan seluas 100 hektar sehari, maka ini bersamaan dengan 25 orang tenaga kerja bagi penyemburan racun secara konvensional. Produktiviti penyemburan racun boleh ditingkatkan dan seterusnya seterusnya dapat meningkatkan pendapatan pekerja ladang. 

“Kadang-kadang kejayaan boleh bermula daripada impian yang tidak masuk akal”

1 comments:

Unknown said...

Pokok kelapa sawit kurang berbuah / tidak mengeluarkan buah?

Buah kelapa sawit terlalu kecil?

Hasil tuaian makin kurang?

Daun pokok berwarna kuning?

Pokok tidak sihat?

Jom cuba Baja Gosawit

Boleh menyelesaikan semua masalah di atas.

Boleh menambahkan hasil pengeluaran sehingga lebih 1 tan bagi setiap ekar.

Berpuluh-puluh testimoni daripada customer yang telah berjaya mendapatkan hasil dari Baja Gosawit.

Jangan tunggu lagi, jangan biarkan hasil kelapa sawit anda tidak memuaskan.

Anda mampu mengubahnya!!!

Whatsapp Lina di 019-7827697 atau klik link ini http://gosawit.wasap.my

Post a Comment